tirsdag 10. mars 2009

Er Appelsinpiken verdt å se?

Appelsinpiken er en film som handler om Georg, en gutt på 16 år. Han mottar et brev fra moren sin fra hans avdøde far. Brevet er en historie som faren til Georg, Jan Olav, skrev mens Georg var liten. Brevet handler om hvordan Jan Olav møtte kvinnen i sitt liv, appelsinpiken. Miljøet tar sted i Norge på 80-tallet og i nåtid, men man reiser også en liten tur til Sevilla i Spania i løpet av filmen.

Boken denne filmen er basert på er en bok som er skrevet av Jostein Gaarder, og ble gitt ut i 2003. Kjærlighetsforholdet mellom mennesker er det som blir tatt opp i filmen. Hvor tilfeldig man kan møte kjærligheten i sitt liv og hvilke følger dette får. Hovedkarakterenes funksjon i fortellingen i filmen er unge uvitende gutter. De vet lite om livet, men gjennom filmen får de undersøkt og opplevd flere ting av livets oppturer og nedturer. Filmen har en romantisk tone. Å se en person og bli betatt ved første blikk er ikke veldig normalt, men veldig romantisk. Hele filmen handler om romantikk, og hvilke gleder og sorger dette skaper.

Skuespillerpresentasjonene i denne filmen er en ting jeg vil kommentere. Jeg synes skuespillerne var flinke, selv om det noen ganger kunne bli litt amatørmessig. Mange av dem er unge nykommere innen filmbransjen, og jeg vil derfor ikke si noe annet enn at de gjorde en bra jobb.

Jeg synes at dette er en film som passer for alle, i og med at det ikke er noen skumle eller ekle scener gjennom filmen. Budskapet i filmen er viktig, men akkurat dette budskapet som er kjærlighet, får man jo sett i alle mulige filmer. Den er en fin underholdning, både trist, fin og morsom på en gang. Historien i filmen er ikke veldig spennende hele tiden, men den er spennende nok til at man gjerne vil se slutten. Jeg anbefaler andre å se denne filmen, men da anbefaler jeg dem å lese boken etterpå i tillegg. Det å lese boken før filmen er nedtur, så derfor blir det kanskje opptur å se filmen før man leser boken. Den er filosofisk og fin, og man begynner kanskje å filosofere litt på livets gåter etter å ha sett filmen, i hvert fall gjorde jeg det.